På mammas jobb..

Hej!

Nu är vi här på min mammas jobb i Falun och kom hit för en liten stund sedan, mamma parkerar alltid bilen på samma parkering så man få gå en bra bit innan man kommer till hennes jobb och när det inte är snö ute så är det inga problem att gå men nu är det ju snö och även halt så jag hade jättesvårt att gå den biten med mina klackar. Men mamma hade ju också klackar men hon är så himla van att gå i dem så hon travade bara på och blev sur på mej som tog så lång tid på mej.

Hon jobbar iaf som handläggare på Social kontoret i Falu kommun, alltså så ser hon till att personer som tillhör LSS( Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) får antingen: kontaktperson, ledsagning, avlösarservice i hemmet eller kontakt familj. Och det har hon jobbat med sedan September förra året och innan det jobbade hon som administrativ assistent med att hjälpa enhetscheferna med sånt som dom inte hinner med att göra. Men hon har utbildning som enhetschef men vill inte jobba med detta iaf inte i Falu kommun och sen trivs hon med det hon gör.

Kan ju även skriva lite om min egen utbildning, gick Barn och Omvårdnads programmet på Kristine gymnasiet i Falun och tog studenten i Juni -08. Detta är en utbildning som endast finns i Falun men som inte längre finns att söka då årskursen efter oss blev den sista och vi var dom första som läste detta program. Detta är ett specialprogram som Landstinget Dalarna och Kristinegymnasiet startade upp hösten 2005. Eftersom Landstinget Dalarna ansåg att de som läste på omvårdnadsprogrammet läste för lite om barn och de som läste barn och fritid läste för lite om sjukvård. Och då startade man upp Barn och Omvårdnadsprogrammet som var ett special program utifrån deras önskemål. Så jag är alltså både utbildad undersköterska och Barn skötare men har inte arbetat som något av detta.

Har tidigare somrar jobbar som vårdbiträde/ Omsorgs assistent på ett gruppboende i Falu kommun med funktionshindrade och arbetsuppgifterna var att hjälpa dem med allt som dom själva inte kan göra, bland annat:
på klädning, laga mat, duschning och även toa besök. Men man gör ju även mycket annat också, har även jobbat några gånger på en annan gruppbostad där det bodde ungdomar som också hade olika funktionshinder men där var det ju annat som behövdes, det var väldigt viktigt att kunna sätta gränser. Jag har även hjälpt till när det har behövts ledsagare så var med en kille som var lite äldre än mej till Stockholm när han skulle på läger så att jag följde bara med honom dit och åkte hem sen, och sen några dagar senare så åkte jag till Stockholm igen för att hämta honom.

Har precis varit och fikat så därför har jag inte kunnat lagt upp mitt blogg inlägg och ska nog gå ner på stan om en liten stund och sedan ska jag nog gå ner och köpa lunch åt mej och mamma om inte vi ska gå ut och äta.

/Bea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0